Tuesday, May 27, 2008

Dialog bersama paderi-Pengenalan

SIRI DIALOG BERSAMA PADERI - BENARKAH NABI ISA DISALIB -Pengenalan

Oleh: Rashidy Jamil Muhammad Ar Rashid

Penulis merupakan anak murid kepada Bro Ungku yang merupakan salah seorang tenaga pengajar di Friendly Comparative Religion, saba’ islamic Media. Beliau juga pernah mengisi satu slot Kelas Peradaban Nabawi semester 1 06/07 di Surau Murni

BENARKAH NABI ISA DISALIB

BAB PERTAMA : DOSA WARISAN

BAB KEDUA : PENEBUSAN DOSA? (PENYALIBAN DAN KEBANGKITAN)

BAB KETIGA : TRINITI (ANAK TUHAN DAN KETUHANAN JESUS)

Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada satu kalimah (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sebahagian yang lain sebagai Tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: “Saksikanlah, bahawa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”. (Surah Al-Imran 3: 64)

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah yang telah menjadikan Islam sebagai Agama yang benar, Selawat serta Salam buat Nabi Junjungan, Sayyidina Muhammad s.a.w, Ahli Al-Bait, Sahabat-sahabat Baginda serta pengikut Sunnah Baginda hingga ke hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: Dialah yang telah mengutuskan Rasulnya (dengan membawa) petunjuk (Al Quran) dan Agama yang benar (Islam) untuk dimenangkannya di atas segala agama, walaupun dibenci oleh orang-orang musyrikin. (Surah at Taubah 9: 33)

Di dalam arus kemodenan ini, gerakan Kristianisasi telah menggunakan bermacam-macam cara dalam menyalurkan akidah mereka kepada Umat Islam. Selain dari menterjemahkan Bibble mereka ke dalam 2000 bahasa yang berbeza ke seluruh dunia, mereka juga telah ‘menodai’ kesucian Al Quran dan Hadis milik pusaka umat Islam di dalam memesongkan akidah kita. Dan menjadi kewajipan kita untuk mempertahankan Agama Islam yang suci ini dari fitnah musuh-musuh Islam.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: Dan orang-orang Yahudi serta orang-orang Nasrani (Kristian) tidak akan sekali-kali redha kepada engkau (Wahai Muhammad) sehinggalah engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah; “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sekiranya kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak akan menjadi pelindung dan penolong bagimu. (Surah Al Baqarah 2: 120)

Buku ini adalah buku kecil di antara jutaan buku-buku berbentuk ‘Comparative Religion’ dan ia diolah dengan cara yang ringkas sebagai titik awal untuk menarik minat pembaca dalam menghayati ilmu perbandingan agama ini. Saya amat mengalu-alukan teguran dari pihak pembaca sekalian demi usaha dakwah untuk mempertahankan kesucian akidah Islam yang dibawa oleh junjungan Nabi Muhammad s.a.w.

Jazakumullah...

Muqaddimah

Ketika minum petang bersama dengan guru Kristologi saya, Pak Engku, beliau telah menghulurkan kepada saya sebuah buku yang bertajuk, ‘Rahsia jalan yang lurus’. Buku yang bersaiz ‘booklet’ itu cukup menarik minat saya. Selain keceriaan gambar sebatang jalan lurus yang dipenuhi dengan pokok-pokok yang menghijau di sepanjang jalan itu, gaya bahasa penulis ketika menceritakan detik kematian manusia juga, amat menyentuh hati saya.

Buku yang dimulakan dengan kalimah Bismillah dan Assalamualaikum itu, dipenuhi juga dengan ayat-ayat suci Al Quran dan Hadis Nabi, sebagai perangsang supaya manusia mencari ‘Jalan keselamatan’ yang hakiki agar tetap selamat selepas mengalami kematian.

Namun, setelah membelek halaman demi halaman berikutnya, saya amat terkejut apabila ‘Jalan Keselamatan’ yang dinyatakan itu, amat bertentangan dengan ajaran Islam.

Dan akhirnya, barulah saya menyedari, rupa-rupanya buku yang ‘berwajah Islam’ itu adalah hasil tulisan seorang Paderi Kristian !

Di atas dorongan serta semangat yang diberikan oleh Pak Engku supaya menjawab fitnah-fitnah Kristian tersebut, maka melalui buku kecil ini, saya berusaha untuk menjelaskan kepada umat Islam yang terpengaruh dengan ajaran ‘Jalan Keselamatan’ , tadi agar meneliti kembali ‘Jalan Keselamatan’ yang telah mereka yakini dan seterusnya kembali kepada Islam.

No comments:

ISLAM UNTUK SEMUA DAN INDAHNYA ISLAM DENGAN DAKWAH

Erti Hidup Dengan Memberi, Erti Bijaksana Dengan Hikmah