Tuesday, November 25, 2008

Kisah Muallaf buat Pengajaran

By: Bro Mas-Yuri Mahyiddin (FCR Alumni)
Let me share (or recap) pengalaman2 mualaf here...

Kisah 1

Di UTM Skudai awal tahun 2000, ada seorang student perempuan Cina yang masuk Islam. Tak lama kemudian dia terus pakai tudung. Labuh pulak tu. Mungkin dia bertudung labuh disebabkan dia berkawan baik dengan muslimat2 yang juga bertudung labuh. Tapi apa berlaku tak lama lepas tu?

Kawan2 dia yang non Muslim tahu benda ni (dia masuk Islam) disebabkan penampilan yang terbuka. So kawan2 dia beritahu parents mualaf tadi. Tak lama lepas itu dia dikeluarkan dari UTM Skudai & dihantar ke rumah uncle dia di Hong Kong ! Then lost contact! Kenapa jadi begini? Sebabnya ialah kawan2 Muslim dia tak ada skill how to handle mualaf.

Pengajaran: Rahsiakan keislaman seseorang mualaf jika keadaan memerlukannya. Oleh itu, sebagai FCR Alumni, kita patut selidik dahulu background familynya. Kalau familynya jenis yang amat menentang, dan mualaf itu sendiri adalah jenis yang tak kuat pendirian & tak kuat semangat, then RAHSIAKAN.

P/s: Bukan semua muslimat yang bertudung labuh yang begitu sifatnya.

Kisah 2

Seorang student lelaki Cina masuk Islam. Dia dihandle oleh seorang ustaz. Dia ni ada penyakit. Tiap bulan kena rawat. Ayah dia yang tanggung rawatan tersebut. Apabila dia masuk Islam, ustaz tu beritahu bahawa dia perlu (atau terpaksa) tinggalkan familynya. Mualaf ini percaya la bulat2. Kemudian dia ikut la nasihat (atau arahan?) tadi. Sudah semestinya rahsia dia peluk Islam diketahui ayah dia selepas dia keluar dari rumah.

Then what happen?

Rawatan bulanan dihentikan.. ..

Then what's next?

Ustaz tu tinggalkan dia macam tu saja disebabkan tak mampu nak tolong dai segi kewangan!

Pengajaran: Jangan handle sesuatu kes secara berseorangan. At least kita mesti maklumkan kepada beberapa orang yang kita percayai. Andainya berlaku masalah seperti di atas, mungkin kawan2 kita boleh membantu sama ada dalam bentuk kewangan ataupun dalam bentuk pandangan. Cthnya, mungkin ada di kalangan kawan kita itu yang tahu mengenai NGO yang boleh membantu mualaf tadi.

P/s: Bukan semua orang yang berstatus ustaz yang begitu sifatnya.

Kisah 3

Seorang perempuan Cina berumur 15 tahun memeluk Islam. Seorang cikgu di sekolahnya membantunya. Tetapi cikgu ini mahukan mualaf ini keluar dari rumah familynya, sehinggakan pada satu ketika, cikgu ini mengugut family mualaf ini untuk menggunakan kuasa jabatan agama supaya dia dibawa keluar. Since this sis is one of us inside this YG, then maybe this sis boleh ceritakan kisah yang selebihnya untuk diambil pengajaran oleh FCR Alumni member.

Kisah 4

Seorang non Muslim sedang berjinak2 dengan Islam. Dia call satu jabatan yang ada kaitan dengan agama Islam dan bertanyakan satu perkara. This guy bertanya sama ada dia perlu menukar nama asalnya ataupun tidak jika dia memeluk Islam, lalu dijawab oleh orang yang menjawab panggilan telefonnya itu dengan jawapan "Ya perlu". Selepas itu tidak ada lagi perbualan lanjut.

Pengajaran: Kekalkan nama asal sendiri & nama asal bapa. Tetapi seandainya mualaf itu sendiri yang memilih untuk menukar nama, then jangan sesekali kita menghalangnya. Sebaliknya cadangkan supaya mereka mengekalkan nama lama di samping penambahan nama Muslim.

Kisah 5

Seorang perempuan Melayu mualaf (yang pernah hampir2 murtad), dihandle oleh seorang ustazah. Satu hari, semasa ustazah ini datang ke rumah mualaf Melayu ini, ustazah itu bertanya soalan "Sudah solat sunat taubat ke belum?". Then mualaf ini berasa amat sedih & sakit hati dengan ustazah tadi.

Pengajaran: Jangan lemahkan semangat mualaf. Sebaliknya banyakkan kata2 yang boleh memotivasikan mereka. Sebutkan ayat2 seperti 39:53-54, 25:70 & 4:40.

P/s: Bukan semua ustazah yang begitu sifatnya.

Kes 6

Seorang mualaf hendak berkahwin dengan seorang Melayu. Majlis nikah dibuat di dalam sebuah surau/masjid. Family mualaf yang non Muslim juga hadir ke majlis tersebut. Kemudian seluruh family ini dihalau keluar dari surau/masjid tersebut.

Pengajaran: Sepatutnya bukan sahaja kita tak boleh menghalau keluar mereka yang non Muslim itu dari surau/masjid tersebut, malah sepatutnya secara beramai2 kita mengalu2kan kedatangan mereka. Kemudian kita explain tentang akidah selepas majlis akad nikah. So, this is our duty in future.

Kes 7

Ada seorang mualaf di UPM yang memeluk Islam hasil daripada usaha sendiri (tanpa didakwah oleh spesifik individu). Kemudian dia mahu belajar membaca Quran. Then kawan Muslim dia di UPM yang tahu mengenai keislamannya mencadangkan supaya dia belajar dengan seseorang yang lain (yang juga student UPM). Kemudian mualaf ini dipassingkan pula kepada seseorang yang lain pula. Kemudian passing lagi dan lagi.

Akhirnya mualaf ini bosan dan mengambil keputusan untuk belajar sendiri! Kini dia mempunyai very bad impression terhadap Melayu Muslim di kalangan kawan2 dia sendiri.

Pengajaran: Jom beramai2 jadi volunteer untuk membantu our new reverts!

Kes2 yang berikutnya mungkin boleh dikongsi oleh our reverts bro & sis yang ada dalam YG kita ni, dan boleh juga dikongsi oleh our bro & sis yang pernah handle mualaf....meowww

No comments:

ISLAM UNTUK SEMUA DAN INDAHNYA ISLAM DENGAN DAKWAH

Erti Hidup Dengan Memberi, Erti Bijaksana Dengan Hikmah